AKTUALNOŚCI >> HISTORIA AIR SHOW
Logotyp

Idea pokazów lotniczych, w międzynarodowym składzie odżyła w 1991 roku. Na poznańskiej Ławicy, w Święto Lotnictwa, fani awiacji mogli podziwiać w powietrznych pokazach i na wystawie samoloty za Stanów Zjednoczonych, Francji, Wielkiej Brytanii, ZSRR i oczywiście z Polski. W powietrznych akrobacjach zaprezentowały się: F-16 i F-15 amerykańskiego lotnictwa, Mirage 2000 z Francji, Tornado z Wielkiej Brytanii, Su-27 z ZSRR, a także liczne polskie samoloty wojskowe i cywilne oraz śmigłowce.

26 – 27.08.1995 Dęblin

Kolejną galę światowego lotnictwa zaprezentowano nad lotniskiem „Szkoły Orląt" w 1995 roku. Pokazy te zgromadziły największą dotychczas liczbę krajowych i zagranicznych zespołów akrobacyjnych, jakie oglądała polska publiczność. Ponad sześćdziesiąt samolotów i śmigłowców biorących udział w pokazach na ziemi i w powietrzu sprawiło, że lotnicy wojskowi pokazali swój kunszt pilotażowy i zaprezentowali nową technikę. Pokazy rozpoczęła pozorowana walka powietrzna polskich samolotów MiG – 29 i MiG – 23, wprowadzając zgromadzoną publiczność w atmosferę wielkiego widowiska.

Po raz pierwszy zaprezentował się polski zespół akrobacyjny „Iskry" w ugrupowaniu sześciu samolotów. Jego występ został entuzjastycznie przyjęty przez publiczność. Atrakcyjność pokazów podniosło biało – czerwone malowanie samolotów, wykonane według projektu ppłk pil. Ireneusza Fibingera. Również po raz pierwszy zaprezentował się, w 6-minutowym programie, zespół akrobacyjny na MiG-29 z Mińska Mazowieckiego.

W następnym, 1996 roku, festyn lotniczy odbył się w Bydgoszczy i zbiegł z obchodami 650 – lecia miasta. I choć – zdaniem niektórych uczestników – „Bydgoszcz niczym nie zaskoczyła", to jednak widzowie obejrzeli ciekawe podniebne widowisko w którym prezentowały się m.in. dziesięciosamolotowy zespól „Iskier", czterosamolotowy zespół MiG – 29 i czterośmigłowcowy zespół Mi – 24, a ponadto Harrier, Tornado, Mirage 2000, F-16 i F-18.

Pokazy lotnicze w 1998 roku odbywały się w 80 rocznicę powstania polskiego lotnictwa wojskowego. Z tej okazji gościliśmy w kraju i na pokazach uczestników Światowego Zjazdu Lotników Polskich. Podczas pokazów swoje umiejętności zaprezentowali lotnicy z dziewięciu państw: Czech, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemiec, Stanów Zjednoczonych, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Włoch. Po raz pierwszy w Polsce obejrzeliśmy samolot myśliwsko – bombowy Su-25 w barwach Czech, hiszpańską CASA CN 235, niemieckiego F-4F Phantom i C-160 Transall oraz włoską Alenię – G-222. Pokazy były kolejną okazją do zaprezentowania walorów bojowych samolotu wielozadaniowego, którego zakupienie w najbliższym czasie rozważała Polska. W przepięknych pokazach akrobacji lotniczej zaprezentowano: Mirage 2000 – 5, F-16 i Gripen. Największe emocje towarzyszyły prezentacji lotniczych zespołów akrobacyjnych.

POKAZY AIR SHOW W RADOMIU

Rok 2000 stanowi ważną datę w historii Międzynarodowych Pokazów Lotniczych AIR SHOW w Polsce. Po raz pierwszy bowiem pokazy zostały zorganizowane na radomskim lotnisku i stały się imprezą cykliczną. Pokazy były ściśle powiązane z VIII Międzynarodowym Salonem Przemysłu Obronnego w Kielcach. Zgromadziły też największe firmy produkujące śmigłowce i samoloty.

Pokazy lotnicze w 2001 roku odbywały się 7 i 8 września. Uczestniczyły w nich ekipy dziesięciu państw: Belgii, Holandii, Francji, Niemiec, Słowacji, Szwecji, Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Włoch i – oczywiście – Polski. Na wystawie statycznej i w pokazach powietrznych zaprezentowało się ponad sto samolotów i śmigłowców. W pokazach zaprezentowało się siedem zespołów akrobacyjnych. Każdy z nich zademonstrował niebywałą precyzję podczas wykonywania skomplikowanych figur pilotażowych.

Pokazy w 2002 roku odbywały się w specyficznej atmosferze poprzedzającej rozstrzygnięcie przetargu na samolot wielozadaniowy dla polskiego lotnictwa wojskowego. Na starcie stanęli główni pretendenci: F-16, Gripen i Mirage 2000 – 5. Było co podziwiać, występ każdego z nich mógłby być ozdobą nawet najbardziej atrakcyjnych pokazów. W podniebnych ewolucjach prezentowały się ponadto brytyjskie Tornado i Sea Harrier oraz polskie su-22M4, MiG – 29 oraz MiG – 21. W pokazach zabrakło innych zagranicznych zespołów akrobacyjnych, ale z powodzeniem zastąpiły je polskie zespoły: „Biało – Czerwone Iskry", „Orliki", śmigłowcowy balet czterech Mi-24 i zespół „Żelazny". Licznie zaprezentowało się także lotnictwo sportowe.

Pokazy lotnicze w 2003 roku odbywały się w 85 rocznicę powstania polskiego lotnictwa wojskowego i w 100 – lecie lotnictwa światowego. Ponownie gościliśmy weteranów przybyłych na Światowy Zjazd Lotników Polskich. Podczas pokazów swoje umiejętności zaprezentowali lotnicy z piętnastu państw: Belgii, Czech, Francji, Hiszpanii, Holandii, Izraela, Niemiec, Norwegii, Portugalii, Rosji, Serbii i Czarnogóry, USA, Wielkiej Brytanii, Włoch i Polski. Po raz pierwszy przed polską publicznością wystąpił reprezentacyjny zespół akrobacyjny brytyjskiego lotnictwa „Red Arrows". W jego godle znajduje się dziewięć samolotów w formacji „diament" , która stała się znakiem rozpoznawczym zespołu.

Zorganizowane po dwuletniej przerwie pokazy lotnicze w 2005 roku zgromadziły ponad 170 tysięcy widzów. Na wystawach statycznych i pokazach powietrznych zaprezentowało się dwanaście narodowych ekip z : Belgii, Czech, Danii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemiec, Słowacji, Stanów Zjednoczonych, Węgier, Wielkiej Brytanii i z Polski. Największą atrakcja były zespoły akrobacyjne. W indywidualnych pokazach podziwialiśmy F-16, Mirage 2000, Gripena, MiG – 29, L – 159 i wiele innych samolotów i śmigłowców. Nie zabrakło samolotów historycznych i wojskowych.

Międzynarodowe Pokazy Lotnicze w 2007 roku odbyły się 1 i 2 września w Radomiu. Jako pierwsi zaprezentowali się skoczkowie z Ośrodka Szkolenia Służby Wysokościowo – Ratowniczej z Bydgoszczy – skakali z flagami państw uczestników tej imprezy. W kolejnych minutach pokazów widzowie obejrzeli symulowaną walkę powietrzną czterech samolotów MiG – 29 z Mińska Mazowieckiego oraz czeskiego Gripena.

Pokazy AIR SHOW – 2009 miały być wielką atrakcją dla publiczności. Podczas pokazów zaprezentował się brytyjski zespół akrobacyjny „Red Arrows", który potwierdził swoją klasę. Niestety, wydarzył się wtedy wypadek - rozbił się samolot Su-27 Sił Powietrznych Białorusi. Zginęła dwuosobowa załoga.

Edycja AIR SHOW, która odbyła się w 2011 roku, zgromadziła na radomskim lotnisku 180 statków powietrznych. Uczestniczyły w niej również 4 zagraniczne oraz 2 polskie zespoły akrobacyjne.

REKORDOWA XIII EDYCJA

W 2013 roku pokazy na lotnisku obejrzało około 180 tysięcy ludzi. Dla porównania: pokazy Royal International Air Tattoo w Fairford w Wielkiej Brytanii obejrzało w tamtym roku 130 tysięcy gości. O bezpieczeństwo widzów AIR SHOW 2013 dbało 350 funkcjonariuszy i pracowników: żandarmerii, policji, straży granicznej, straży miejskiej, państwowej straży pożarnej i agencji ochrony Alfa. Nad zdrowiem czuwało 27 wojskowych lekarzy, pielęgniarek i ratowników z 8 sanitarkami.

Organizatorzy korzystali ze 125 pojazdów, w tym 14 autobusów. W trakcie treningów i pokazów piloci zużyli 747 ton paliwa lotniczego, ponad 16 ton oleju napędowego, ponad 3 tony benzyny lotniczej.

Zakwaterowaliśmy w Radomiu i w promieniu 60 km od miasta – w 36 obiektach, w tym w hotelach, domach studenckich, ośrodkach szkolenia, gospodarstwach agroturystycznych, schronisku młodzieżowym oraz obiektach koszarowych - 1669 osób, w tym 401 gości z zagranicy. Organizatorów i uczestników AIR SHOW 2013 karmiły dwie stołówki. Wydały one w najbardziej lotniczy weekend w Polsce ponad 9000 posiłków, w tym około tony pieczywa i tony warzyw.

Dopisali wystawcy. Na AIR SHOW 2013 można było odwiedzić:

  • 3 wystawy fotograficzne,
  • 22 stoiska promocyjne,
  • 35 stoisk gastronomicznych,
  • 36 stoisk handlowych,
  • 66 innych stoisk.

Na wystawie lotniczej – dostępnej dla zwiedzających - prezentowaliśmy 46 samolotów i śmigłowców. Natomiast w powietrzu pokazało się w sobotę 56, a w niedzielę 54 statki powietrzne (bez uwzględnienia uczestników defilady). Łącznie gościliśmy 216 samolotów i śmigłowców reprezentujących 20 państw. To wynik podobny do RIAT – 230 samolotów i śmigłowców z 19 państw.

SUKCES XIV EDYCJI AIRSHOW 2015

Międzynarodowe Pokazy Lotnicze Air Show 2015 okazały się sukcesem organizacyjnym. Wzięli w nich udział lotnicy z 20 państw, którzy na radomskim niebie pojawili się z ponad 250 statkami powietrznymi – wojskowymi i cywilnymi, a na ziemi także przedstawiciele jednostek Wojsk Lądowych, Wojsk Specjalnych, Marynarki Wojennej i Sił Powietrznych.

Przy realizacji pokazów w sobotę i niedzielę pracowało i było żywionych niemal 3000 osób. O bezpieczeństwo wszystkich gości dbało 21 zastępów strażackich (105 strażaków), 80 lekarzy i ratowników medycznych i około 700 policjantów. Służba zdrowia przydała się – medycy udzielili 350 razy pierwszej pomocy osobom potrzebującym. Ambulans do poboru krwi z radomskiej stacji krwiodawczej przyjął w weekend ponad 300 honorowych dawców krwi, którzy oddali podczas AIR SHOW około 150 litów krwi. Logistycy wydali załogom uczestniczącym w pokazach w Radomiu około pół miliona litrów paliwa lotniczego. Dzięki działalności profilaktycznej i świadomości znaczenia kwestii bezpieczeństwa lotów podczas pokazów w powietrzu nie odnotowano żadnych zdarzeń lotniczych (sytuacji szczególnych).

 

 

‹‹ cofnij