STREFA WIDZA >> Laserowe zagrożenia w przestrzeni powietrznej

Przypadki oślepiania pilotów laserowymi wskaźnikami coraz częściej zdarzają się w naszym kraju. W bieżącym roku już kilkakrotnie oślepiano pilotów w pobliżu polskich lotnisk nie tylko cywilnych ale również wojskowych.

Za tego typu zachowanie można usłyszeć zarzut sprowadzenia bezpośredniego niebezpieczeństwa katastrofy w ruchu powietrznym, za co grozi do 8 lat więzienia.
Karę za emitowanie wiązki lasera lub światła z innych źródeł w kierunku statku powietrznego mogącego spowodować zagrożenie dla bezpieczeństwa załogi i pasażerów przewiduje prawo lotnicze, sprawca takich czynów podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do roku.
Zabawa laserem w bliskiej odległości lotnisk jest bardzo niebezpieczna. Skutki oślepiania pilota wiązką lasera mogą być tragiczne. Należy zaznaczyć również, że wystarczy już laserowy wskaźnik do tablicy by uszkodzić pilotowi oczy.
Oświetlenie światłem lasera załogi statku powietrznego lub osób znajdujących się na jego pokładzie może powodować zagrożenie bezpieczeństwa lotu. Ważne są następujące czynniki: faza lotu, pora doby, kierunek i miejsce podania oraz moc wiązki światła. Do oświetlania dochodzi często nocą, w trakcie startu lub lądowania, czyli podczas wykonywania wymagających dużej koncentracji manewrów, i właśnie wtedy zabawa laserem jest najbardziej niebezpieczna, gdy oko ludzkie jest najmniej odporne na nagłe oślepieniem lasera, a szyba samolotu powiększa jeszcze wiązkę promieni laserowych tak, że staje się ona jeszcze większa. Laser dociera seriami tworząc efekt światła stroboskopowego. Porównać to można do odpalenia lampy błyskowej w aparacie fotograficznym w kompletnie zaciemnionym pomieszczeniu. Zwykły laser potrafi zakłócić pole widzenia nawet na wysokości 3000 metrów.
Oślepiony pilot zamiast wskazań przyrządów widzi tylko jasną plamę, może  to doprowadzić do utraty orientacji przestrzennej (szczególnie niebezpieczny momentem jest start lub lądowanie) a w konsekwencji do katastrofy lotniczej jeżeli pilot nie zdąży odzyskać prawidłowego polo widzenia. Zdarzają się także przypadki, że wiązka z lasera uszkadza wzrok pilota do tego stopnia, że nie może on dalej pracować.
Istotną rolę w zapobieganiu incydentom oślepiania pilotów odgrywa skuteczne informowanie, a potem działanie świadomych zagrożeń służb: policji czy ochrony lotniska. Żeby funkcjonariusze mogli reagować sprawnie i szybko potrzebują informacji o takich incydentach.
Każdy kto zauważy incydent z użyciem lasera w stosunku do statku powietrznego proszony jest o kontakt z policją.

Konsekwencje  – kary
Kwestie związane z oślepianiem pilotów reguluje ustawa Prawo Lotnicze.  
Artykuł 87a Ustawy zabrania emitowania wiązki lasera w kierunku statku powietrznego w sposób mogący spowodować olśnienie, oślepienie lub wystąpienie poświaty i mogący stworzyć zagrożenie bezpieczeństwa statku powietrznego albo życia lub zdrowia załogi lub pasażerów na jego pokładzie.
Za złamanie tego przepisu, zgodnie z artykułem 211 pkt 12 grozi grzywna, kara ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do roku.
Warto pamiętać również o Kodeksie karnym, który w artykule 174 pkt. 1 mówi:
§ 1. Kto sprowadza bezpośrednie niebezpieczeństwo katastrofy w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.
§ 2. Jeżeli sprawca działa nieumyślnie, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.


Tekst: mjr Mariusz Michalski, kpt. Magdalena Busz / 4SLSz
Zdjęcie: www.ulc.gov.pl

‹‹ cofnij